Motivation - indre og yder er mekanismer, der styrer os
Indre og ydre motivation i sport og i hverdagen | Kilde > dizain - Fotolia

INDRE OG YDRE MOTIVATION I SPORT

INTRODUKTION

Bloggen, indre og ydre motivation i sport, giver dig indsigt i, hvorfor vi gør, som vi gør, hvorfor vores motivation er så fundamental for os i sport, i hverdagen og igennem hele livet, og hvordan vores motivation kan svækkes og styrkes. Og selvom der i bloggen er fokus på sport, så er det de samme mekanismer, der er i spil uden for sportens verden. Bloggen bygger på motivations-teorien, Self-determination theory, der er udviklet af psykologerne Richard Ryan and Edward Deci.

Vil du gerne styrke din motivation, og ved du ikke hvordan, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.

Indre motivation er essentiel for det vi gerne vil og for vores performance og velvære
3 basale behov fremmer vores motivation og velvære | Kilde > Self-determination theory

INDRE OG YDRE MOTIVATION I SPORT

INDRE MOTIVATION

I sport ved vi, at det der kan drive os, er den indre motivation. Vi elsker sport, og vi gør det, fordi det er sjovt. Det ’ligger i os’ - vi vil gerne bevæge os, bruge vores muskler og udfordres. Ligeledes kan vi, i som udenfor sport, indfri og opleve 3 basale psykologisk behov, som synes fundamental for vores indre motivation, performance, mentale sundhed og liv (Deci & Ryan, 2012; Ryan, 2017).

Sammenhold fremmer den indre motivation
Oplevelsen af at være en del af et hold styrker den indre motivation | Kilde > World Triathlon
  1. ’Autonomi’ er vores behov for at opleve selvstyre (Self-determination), kontrol over vores adfærd og mål, og kunne handle på baggrund af vores værdier (det vi gerne vil være). Summa summarum, vi vil gerne styre vores eget liv (Ryan, 2017)  
  2. ’Competence’ er vores behov for at opleve mestring - have alle de færdigheder, der gør, at vi sikkert og effektivt kan løse en opgave. Har vi alle de færdigheder, så er der en større sandsynlighed for, at vi handler, og når vores mål. Og endelig, oplever vi os kompetent, så kan vi opleve en beruselse, der igen gør os selvstyrende (Ryan, 2017)  
  3. ’Relatedness’ er vores behov for at opleve at være en del af fællesskaber og føle sig værdsat. Kontakten med andre gør, at vi kan søge hjælp, lære af og reflektere over andres holdninger, tanker og erfaringer, og det gør, at vi kan tage egne valg (Self-determination) (Ryan, 2017).

SPORSTUDØVER OG RÅD

  • Er du sportsudøver og styrker de 3 basale behov, så styrker du motivationen for, det du gør, og det bringer dig performance og velvære. Det vil sige, forsøger du at selvstyre, forfine færdigheder og være en del af et hold, hvor du bidrager og lærer, så fremelsker du performance og sundhed (Deci & Ryan, 2012).
Motivation - indre og ydre er mekanismer som styrer os og påvirker vores performance og sundhed
Vores motivation svinger mellem ingen motivation og motivation og igen mellem indre og ydre motivation | Kilde > Self-determination theory

YDRE MOTIVATION

Som tiden går - børn bliver voksne og national elite bliver international elite, bliver vores motivation for sport mere kompleks. Penge, valg, pres og anerkendelse fra andre bliver en ydre motivation, der også driver eller styrer os. Det vil sige, vores motivation bliver både en indre og en ydre motivation, der kan svinge i styrke og gå begge veje. En sund balance mellem indre og ydre motivation synes dog at være afgørende for, om vi bliver ved eller stopper med sport (Deci & Ryan, 2012; Ryan, 2017).

Undersøgelser viser, at har vi muligheder og valg, så øges vores indre motivation, og der er en større sandsynlighed for, at vi nyder vores sport og ikke oplever symptomer som udbrændthed. Derudover så styrkes vores præstationer (Ryan & Deci, 2020).

Trænere, der involverer udøverne, styrker deres indre motivation, performance og velvære
Understøttende træner fremme unges indre motivation | Kilde > Ukendt

DE MILJØER VI ER I, PÅVIRKER OS

UNDERSTØTTENDE VS KONTROLLERENDE TRÆNER

Oplever vi miljøer og resursepersoner (trænere, ledere, diætister, sportspsykologer, forældre og hold mfl.), der understøtter vores mulighed for at kunne selv, tage valg og have indflydelse, så styrkes vores indre motivation. Omvendt, oplever vi kontrollerende miljøer og resursepersoner, der ikke understøtter vores mulighed for at kunne selv, tage valg og have indflydelse, så svækkes vores indre motivation, og vi styres mere af en ydre motivation (Deci & Ryan, 2012).

En klassisk canadisk undersøgelse (2001) af elitesvømmere viste, at svømmere, der havde en understøttende træner, oplevede færre dropouts (droppet ud af svømning) og i langt højere grad en indre motivation og glæde, end svømmere der havde en kontrollerende træner - en træner, der ikke dyrkede svømmernes mulighed for selvstyre (Pelletier, Fortier, Vallerand & Briere, 2001). 

Trænere, der ikke involverer udøverne, hæmmer deres indre motivation, performance og mentale sundhed
Kontrollerende træner hæmmer de unges indre motivation | Kilde > Sam Edwards
  • Understøttende trænere fremmer indre motivation, glæde, velvære og performance
  • Kontrollerende trænere hæmmer indre motivation, glæde, velvære og performance.

En nyere engelsk undersøgelse (2010) med flere sportsgrene viser samme resultater. De atleter, der havde en understøttende træner, oplevede en indfrielse af de 3 basale psykologiske behov, mindre depression, udbrændthed og færre symptomer på spiseforstyrrelser, end de atleter, der havde en kontrollerende træner. Derudover viste en spytanalyse, at de atleter, der havde en kontrollerende træner, udskilte mere ’stress-protein’ ’secretory immunoglobulin A’ (SIgA), end de atleter, der havde en understøttende træner. Det vil sige, undersøgelsen underbyggede og dokumenterede sammenhængen mellem træneradfærd og udskillelse af stress-protein, hvor talværdier af ’stress-protein’ SIgA indikerede, om træneren var understøttende eller kontrollerende. Lignende og senere undersøgelser underbygger samme resultater (Bartholomew, Ntoumanis, Ryan, Bosch & Thøgersen-Ntoumani, 2011).

Gode råd om motivation - indre og ydre

TRÆNER OG RÅD

Er du træner (eller anden resurseperson), og vil du arbejde for at engagere udøverne, deres performance og sundhed, og for at de bliver længere i sporten, så planlæg en træning, der underbygger de 3 basale behov (Deci & Ryan, 2012; Ryan, 2017). I træningen kan du: 

  • lytte til udøvernes perspektiver og anerkende de vanskeligheder og udfordringer, de har
  • giver udøverne valg og medindflydelse
  • argumentere for din planlægning og dine valg
  • støtte udøvernes egne initiativer og reflektioner
  • være ikke-kontrollerende i din kommunikation og dit virke
  • være ikke-dømmende i din tilgang til de udfordringer, som udøverne har.

SØGER DU HJÆLP?

Vil du gerne styrke din motivation, og ved du ikke hvordan, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.

REFERENCER

Vil du vide mere om Indre og ydre motivation i sport, så dyk endelig ned i litteraturen.

Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., Bosch, J. A., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2011). Self-determination theory and diminished functioning: The role of interpersonal control and psychological need thwarting. Personality and social psychology bulletin, 37(11), 1459-1473.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2012). Self-determination theory. Handbook of theories of social psychology, 1(20), 416-436.

Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Press.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61, 101860. 10.1016/j.cedpsych.2020.101860

Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Briere, N. M. (2001). Associations among perceived autonomy support, forms of self-regulation, and persistence: A prospective study. Motivation and emotion, 25, 279-306.