KLIENTER
Jeg har som sportspsykologisk praktiker speciale i pres, stress, psykiske lidelser, ‘performance under pressure’ og mental sundhed, og det er ikke kun sportsudøvere, der oplever pres, tankemylder og manglende velvære, det gør gymnasieeleven, sygeplejersken, håndværkeren, læreren og lederen også. Derfor hjælper jeg også unge og voksne, som ikke skal med til OL.
Søger du hjælp, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.
UNGE, ELEVER OG ELITESPORTSELEVER
Ligesom talenter og elitesportsudøvere så kan unge, elever og elitesportselever i gymnasiet opleve pres/stress, der kan underminere deres mentale sundhed i en grad, så de udvikler psykiske lidelser (angst, depression, skyld, skam, psykisk såret, vrede, jalousi og misundelse). Det kan være pres for at nå lektierne, opnå høje karakterer eller succes i sporten, konkurrencerne, negative psykologiske følger efter skade, alkohol- og stofmisbrug, frygt for fiasko, vanskeligheder i parforholdet, interpersonelle konflikter og økonomiske vanskeligheder osv. Billedkilde > Shutterstock.
ELITEUDØVERE OG ELITESPORTSELEVER I GYMNASIET
Nyere forskning viser, at mental sejhed og maskulinitet hos eliteudøvere ses som den primære barriere for at søge hjælp og være/blive mental sund. Som eksempel: En eliteudøver fortæller ikke om sine symptomer på præstationsangst eller depression, fordi hun internaliserer værdier og normer som mental sejhed og maskulinitet, hvilket resulterer i forventningspres, forstærkning af symptomerne og således underminering af mental sundhed. Billedkilde > biathlonworld.
FOREBYGGELSE
Eliteudøvers mulige symptomer, mental sejhed, maskulinitet og underrapportering af lidelser kan sandsynligvis ændres, hvis deres hjælpsøgende adfærd forbedres. Det vil sige, at de bliver bedre til at søge hjælp. Forebyggelse, såsom sparring med/undervisning af udøvere og mere information/bevidsthed om mental sejhed, maskulinitet og reduktion af dets indvirkning på udøvere vil sandsynligvis forbedre deres mentale sundhed. Denne ‘oplysningsopgave’ kan vi løse på holdet eller i eliteklasserne i gymnasiet ved gennemførelse af eksempelvis 45 minutters undervisning i mental sundhed.
VOKSNE
Uanset om vi er sygeplejeske, gymnasielærer, iværksætter, håndværker eller leder, så kan vi opleve pres og stress, der kan ende i en nedtur. Det kunne være gymnasielæreren, der grundet en skæv arbejdsbelastning oplever sig ‘kørt over’; hun har svært ved at nå at forberede sig ordentligt og være den mor, hun gerne vil være. Er presset længerevarende, så er der en risiko for, at hun ender i en depression med symptomer som indadvendthed, tab af selv-kontrol, uhjælpsomhed og egne bebrejdelser over ikke at være omsorgsfuld. Billedkilde > Kristy Robins.
SØGER DU HJÆLP?
Søger du hjælp, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.