SELVVÆRD OG SELVTILLID
INTRODUKTION
Selvværd og selvtillid kan gøre en verden til forskel for os. Vi vil sandsynligvis nå det, vi gerne vil nå med rygsækken fuld af selvværd og selvtillid - blive student, sygeplejerske eller endda olympisk mester. Bloggen, Selvværd og selvtillid, giver dig indsigt i begreberne, hvad de indebærer for os i hverdagen og i sport, og sidst, hvad kan vi gøre for at styrke vores selvværd og selvtillid. Jeg gør rede for begreberne hver for sig for at mindst kompleksiteten og giver undervejs eksempler i som uden for sportens verden for at gøre bloggen levende. Megen forskning i selvværd og selvtillid foregår på engelsk, så derfor sniger der sig også nogle engelske begreber med ind i denne blog. Er tiden knap, så er der en opsummering sidst i bloggen.
Søger du hjælp med selvværd og selvtillid, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.
SELVVÆRD
Selvværd er noget, vi hører om og kan tale med om på en eller anden led. Vi ved nok også, at et højt selvværd er bedre end et lavt selvværd, og at et højt selvværd afføder mental sundhed (Chamberlain & Haaga 2001; Rogers, 1959). Lad os dykke ned i vores selvværd.
De engelske begreber ’selvworth’ og ’self-esteem’ oversættes begge til selvværd på dansk, fordi vi ikke har to lignende begreber på dansk. Ydermere kan det være svært at forstå ’selvworth’ på engelsk, hvis ikke vi forstår begreberne ’self’, ’self-awareness' og ’self-esteem’ (Bırni and Eryılmaz, 2024). I dagligdagen er det ikke nødvendigt at vide og forstå disse begreber i sin fulde længde, men har vi et lavt selvværd, og forstår vi begreberne og deres nuancer, så kan vi nemmere pege på de episoder, tanker eller den modgang, der kan resultere i et lavt selvværd, og vi kan nemmere gå i gang med at styrke vores selvværd. Som psykolog, sportspsykolog, praktiker og terapeut er det en anden sag, har de ikke vide om og forstår begreberne, så kan det være svært at hjælpe en klient med lavt selvværd.
FORKLARING AF BEGREBER
- ’Self’ er, hvordan vi ser og kender os selv (som subjekt), og så det at være et menneske (som objekt). Selvet gør, at vi kan adskille os fra andre mennesker, evaluere os selv og andre mennesker og opleve følelsen af identitet (Brown 1998, som citeret i Aslan-Yılmaz 2016)
- ’Self-awareness’ er vores fokus på os selv og vores viden om egne følelser, tanker, ønsker og behov (Bırni & Eryılmaz, 2024)
- ’Self-esteem’ er vores evaluering/bedømmelse af os selv, er vi noget værd i forhold til andre mennesker. ’Self-esteem’ afhænger af ydre forhold, der er uden for vores kontrol, og det gør ’Self-esteem’ mindre stabilt end ’Selv-worth’ (Leary & Baumeister 2000)
- ’Selv-worth’ er vores evaluering/bedømmelse os selv, er vi noget værd i forhold til os selv, og det vi opnår og ikke opnår. Det vil sige, vi føler os noget værd, når vi ser os selv som noget værd, og når vi opnår det, vi gerne vil opnå. ’Self-worth er afhængig af indre forhold, der er indenfor vores kontrol. Det gør ’Selv-worth’ mere stabilt end ’Self-esteem’ (Crocker, 2002; Crocker & Wolfe 2001; Crocker, Brook, Niiya, & Villacorta, 2006).
Selvom ’Self-esteem’ er vores evaluering af os selv i forhold til andre mennesker og ’Selv-worth’ er vores evaluering af os selv i forhold til os selv, så kan det være svært at adskille begreberne. Ydermere så ses ’Self-esteem’ som den faktor, der kan forme vores ’Selv-worth’ (Bırni & Eryılmaz, 2024).
EKSEMPLER
- Ville jeg gerne alene anlægge en græsplæne på tre dag og lykkedes det, så kunne jeg evaluere, at jeg var hårdtarbejdende, dygtig og noget værd. Det ville styrke min tro på, at jeg var/er noget værd (’Selv-worth’).
Var jeg cykelrytter, og havde jeg drømmen om at blive dansk mester i landevejscykling, så kunne jeg efter løbet evaluere processerne (fysik, psyke, teknik og taktik) under løbet som virkelig gode og på samme tid være skuffet over resultatet - min 3. plads
Ville jeg evaluere min 3. plads i forhold til mig selv ('self-worth'), så ville det ikke kunne lade sig gøre, fordi der var tre andre cykelryttere med i sprinten (ydre forhold), som også ville være dansk mester i landevejscykling, og to af dem var stærkere end mig. Det vil sige, at min evaluering af mig selv i forhold til mig selv blev på grund af ydre forhold en evaluering af mig selv i forhold til andre mennesker (’self-esteem’)
Ville jeg evaluere min brug af ’Self-talk’ under løbet i forhold til mig selv, så kunne det sandsynligvis lade sig gøre, hvis ikke der var ydre forhold som påvirkede den evaluering (’Selv-worth’). Begyndte jeg derimod at ’Self-talke’, fordi jeg så/vurderede, at de andre ryttere var stærkere, end mig, så ville samme evaluering blive i forhold til de andre ryttere (’Self-esteem’).
Eksemplerne viser, at begreberne (’Self-esteem’ og ’Self-worth’) påvirker og griber ind i hinanden, og evaluerer vi os selv i forhold til andre mennesker (’Self-esteem’), så kan det også reducere eller øge vores mere stabile selvværd (’Self-worth’) (Bırni & Eryılmaz, 2024). For eksempel evaluerer jeg mig selv som mindre, svag, lille eller ringe i forhold til andre, så kan de tanker reducere mit selvværd, hvorimod ser jeg mig selv som stærk i forhold til andre, så kan den tanke øge mit selvværd.
HVAD INDEBÆRER SELVVÆRD FOR OS?
Undersøgelser viser, at vores selvværd kan påvirke vores mentale sundhed, og at det kan lade sige gøre at øge vores selvværd og velvære. Heldigvis for det.
- Lavt selvværd synes at forringe vores mentale sundhed (Rogers 1959)
- Højt selvværd synes at forbedre vores mentale sundhed (Sahın, Batigün & Uğurtaş 2002)
- Lavt selvværd kan udvikle spiseforstyrrelser og depression (Erbay & Seçkin, 2016; Burwell and Shirk 2006; Robinson, Kissane, Brooker, Hempton & Burney, 2017)
- Lavt/usundt selvværd kan udvikle personlighedsforstyrrelser som fx bipolar, narcissisme og borderline (Zeigler-Hill and Abraham, 2006; Ironside, Johnson & Carver, 2020)
- Lykkes vi ikke med at nå det, vil gerne vil, så kan det resultere i et lavere selvværd og depression.
HVORDAN KAN VI STYRKE VORES OG ANDRES SELVVÆRD?
’Selv-worth’ på engelsk kan yderligere inddeles i ubetinget og betinget ’Selv-worth’ (eller i ubetinget og betinget selvværd på dansk). Det kan virke ulogisk, fordi ’Selv-worth’ er ubetinget (noget vi oplever, når vi evaluere os selv i forhold til os selv), men fordi ’Self-esteem’ er betinget (noget vi oplever, når vi evaluerer os selv i forhold til andre) og indirekte ses at forme vores ’Selv-worth’, så kan inddelingen i ubetinget og betinget ’Selv-worth’ give mening. Den viden er værdifuld, hvis vi gerne vil øge vores eller andres selvværd.
UBETINGET SELVVÆRD
Den amerikanske psykolog Carl Rogers, der er grundlæggeren af humanistisk psykologi, påpegede nødvendigheden af ubetinget selvværd. Carl Rogers sagde, at vores eksistens og evner er nok i sig selv for at være noget værd. Det vil sige, bare det at vi er født og har nogle evner, gør at vi er noget værd. Vi behøver ikke at evaluere os selv og måle os med andre for at opleve, at vi er noget værd (Proctor, 2020; Rogers, 1959; Joseph & Linley, 2004).
BETINGET SELVVÆRD
Der er to modeller, der kan forklare vores betinget selvværd. Den kognitive model forklarer, at vi hele tiden modtager indtryk eller feedback fra omgivelserne, og de indtryk og den feedback gør, at vi kognitivt evaluerer os selv. Den evalueringsproces resulterer så i det selvværd, vi oplever lige her og nu. Bliver vi ved med at evaluere os selv over længere tid, så danner den evalueringsproces vores langsigtede generelle selvværd (Bırni & Eryılmaz, 2024).
Den følelsesmæssige model forklarer, at de indtryk og den feedback vi modtager fra omgivelserne i barndommen, former vores generelle selvværd ('Selv-esteem). Senere i livet former vi vores selvværd på baggrund af vores generelle selvværd. Det vil sige, det er summen af vores generelle selvværd og vores nu og her evaluering af den feedback, vi modtager fra omgivelserne, der former vores selvværd (Brown & Marshall 2001, 2002, 2013). Denne model kan ligeledes forklare, hvorfor oplevelser i barndommen kan påvirke os senere i livet (Brown & Marshall 2013).
HVORDAN KAN VI STYRKE VORES SELVVÆRD?
- Behov for godkendelse: Godkender eller afviser andre os, så kan det påvirke vores selvværd (Leary & Baumeister 2000)
- Råd: Afviser andre os, så bør vi huske på Carl Rogers udsagn: Vores eksistens og evner er nok i sig selv for at være noget værd. Vi kan også ’dyrke’ de miljøer og personer, der ikke afviser os, og endelig vi kan lære at klare modgang, som en afvisning er. Det kan nok heller ikke lade sig gøre at gå igennem livet uden modgang
- Hvordan fremstår vi: Vores opfattelse af, hvordan andre vurderer os, kan påvirke vores selvværd (Harter, 2000)
- Råd: Oplever vi, at andre ser ned på eller ikke acceptere os, så bør vi huske på Carl Rogers udsagn: Vores eksistens og evner er nok i sig selv for at være noget værd. Igen, vi kan ’dyrke’ de miljøer og personer, der ikke ser ned på os, og endelig vi kan lære at klare det ubehag eller den afvisning, der følger med, når vi ikke accepteres. Det kan nok ikke lade sig gøre at gå igennem livet uden de oplevelser
- Være bedre end andre: Nogle har en tro på, at de skal være bedre end andre for at være noget værd (Cross & Madson, 1997). Det er en risikabel tro, for vi kan ikke være bedre end andre i alle livets gøremål, det er sandheden/fakta
- Råd: Oplever vi ikke, at vi er bedre end en anden/andre, så bør vi sige pyt og huske på Carl Rogers udsagn: Vores eksistens og evner er nok i sig selv for at være noget værd
- Kompetencer: Opnår vi succes og en følelse af kompetence, så spiller det en afgørende rolle for udvikling af vores selvværd ('Self-esteem') (Rosenberg, Schooler, Schoenbach & Rosenberg, 1995)
- Råd: Gør vi noget i livet, der udvikler os og gør os bedre, så øger det vores selvværd
- Kærlighed og opbakning: Oplever vi os værdsat og elsket af venner og familien, så kan det styrke vores selvværd (Griffin & Bartholomew, 1994).
- Råd: Det handler om at ’dyrke’ dem, der giver os kærlighed og opbagning. Oplever vi os ikke værdsat og elsket, så bør vi huske på Carl Rogers udsagn: Vores eksistens og evner er nok i sig selv for at være noget værd
- Guds kærlighed: Er vi religiøse, overholder vi guds regler, lever vi et liv i overensstemmelse med reglerne, så kan de påvirke vores selvværd. Føler vi os elsket af Gud, så kan det have en positiv effekt på vores selvværd (Spilka, Shaver & Kirkpatrick, 2019)
- Moralske værdier: Lever vi i overensstemmelse med moralske værdier og regler, så kan det afføde, at vi oplever os selv som noget værd (Solomon, Greenberg & Pyszczynski, 1991)
- Råd: Det er en god ide at tænke, før vi handler. Fx, det jeg vil sige eller gøre nu, er det rigtigt eller forkert at sige eller gøre.
HVORDAN KAN VI STYRKE ANDRES SELVVÆRD?
- VI kan lære andre at acceptere deres eget selvværd. Vi kan lære andre, at de er noget værd i sig selv og ikke fordi, de gør noget eller opnår noget
- Vi kan vise andre ubetinget kærlighed og respekt, det vil være den bedste måde at lære dem om selvværd. Hvis vi viser andre, at vi holder af og værdsætter dem, for dem de er, så vil de lære, at det er okay at holde af sig selv, for dem de er. Gør vi det, så skal de andre ikke gøre noget for at opnå vores kærlighed og respekt
- Vi kan give andre mulighed for at opleve udvikling og succes. Udvikling og succes styrker deres kompetencer og evner, og igen det afføder, at de synes, at de er gode og noget værd (Clark-Jones, 2012).
SELVTILLID
Ligesom med selvværd så har vi en ide om, hvad selvtillid er. Det kan være, vi oplever selvtillid i tysktimerne eller i vores arbejde, fordi det er noget, vi kan. Det kan også være, vi oplever selvtillid, når vi igen og igen har succes med bunkerslagene i golf, vendingerne butterfly, at disponere kræfterne, score mål/points eller vinde. I denne blog gengiver jeg en definition, der anvendes i sport, og én der også kan anvendes af alle.
SELVTILLID
- Selvtillid er troen på, at vi med succes kan gennemføre en opgave, hvor en opgave kan være at skrive en tysk stil, sidde med i frontgruppen i triatlon eller komme sig efter en skade
- Selvtillid involverer vores følelser, tanker og adfærd og ’udspringer’ mere eller mind af vores personlighed eller af selve begivenheden/episoden/konkurrencen
- Har vores selvtillid mere udspring i vores personlighed, så kan selvtilliden være mere stabil. Har vores selvtillid mere udspring i selve konkurrencen, så kan selvtilliden være mere ustabil. Det vil sige, vores selvtillid kan svinge: Dagens og morgendagens konkurrence kan afføde en selvtillid af forskellig styrke, og det gør selvtilliden ustabil
- Selvtillid viser sig at være flerdimensionelle. Det vil sige, vi kan tale om troen på, at vi kan gennemføre ’opgaver’ på fysiske, psykiske, sociale, tekniske og taktiske plan
- Det miljø, vi er i, kan påvirke vores selvtillid. Det vil sige, at vi kan modtage positiv feedback/kommunikation, der hjælper med til at opbygge vores selvtillid. Omvendt så kan vi modtage ingen eller negativ feedback, der underminerer vores selvtillid (Vealey, 2001; Vealey & Chase, 2008)
- Siger vi til os selv, ’vi kan ikke’, så kan vi heller ikke. Det kaldes for en selvopfyldende profeti og kan undergrave vores selvtillid. Løberen Roger Bannister er et eksempel på at tro kan flytte bjerge. Roger Bannister troede på, at han kunne løbe den engelske mil (1.609,344 meter) på under 4 minutter (3.59,4 minutter) og det gjorde han i 1954. I samme år var der mere end 20 løbere, der løb under 4 minutter. De var ikke fysisk blevet bedre, de var derimod også begyndt at tro på, at det kunne lade sig gøre (Weinberg & Gould, 2019).
HVAD INDEBÆRER SELVTILLID FOR OS?
I sport indikerer undersøgelser, at selvtillid er den faktor, der adskiller de mest og de mindst succesfulde udøvere (Vealey, 2005). Under ’Nagano Winter Olympic 1998’ svarede 90% af de allerbedst udøverne, at deres selvtillid var stor (Gould, Greenleaf, Lauer & Chung (1999). Det vil sige, der er en positiv sammenhæng mellem selvtillid og performance (eller det vil gerne vil nå) (Feltz & Oncu, 2014; Vealey, 2001).
- Har vi selvtillid, så er der en større sandsynlighed for, at vi forholder os roligt og afslappet under pres
- Har vi/udøvere en stor selvtillid, så vurderer vi vores nervøsitet mere positivt, end hvis vi/udøvere har en mindre selvtillid. Det giver os en tro på, at vi kan anvende/genvinde de følelser og tanker, som resulterer i performance (Jones & Swain, 1995)
- Har vi selvtillid, så er hovedet klar til at fokusere på opgaven. Mangler vi selvtillid, så bekymrer vi os om, hvordan vi klarer opgaven, og hvad andre tænker om os (Weinberg & Gould, 2019)
- Har vi selvtillid, så er tendensen, at vi sætter og forfølger udfordrende mål. Vi rækker ud efter de store opgaver/mål. Har vi derimod ingen selvtillid, så er tendensen, at vi sætter os små mål, og vi afprøver ikke vores grænser (Weinberg & Gould, 2019)
- Har vi selvtillid, så er tendensen, at vi går langt for at nå vores mål (Hutchinson, Sherman, Martinovic & Tenenbaum, 2008)
- Har vi selvtillid, så er tendensen, at vi ’går’ efter at vinde, tager kontrollen og er ikke bange for at tage chancer. Har vi ikke selvtillid, så er tendensen, at vi ’går’ efter ikke at tabe, og vi forsøger at undgå fejl (Weinberg & Gould, 2019)
- Har vi selvtillid, så giver vi ikke op, vi ser modgang som en udfordring. Mangler vi derimod troen på os selv, også selvom vi er fysisk og teknisk dygtige, så er der en risiko for, at vi flopper under pres (Miller & Weinberg, 1991; Weinberg & Gould, 2019).
HVORDAN KAN VI OPBYGGE VORES OG ANDES SELVTILLID?
Vores og andres selvtillid kan vi opbygge på mange måder. Vi kan selv gøre noget, vi kan gøre noget sammen med andre, og endelig kan vores selvtillid svækkes eller styrkes af det miljø, vi er i. Det vil sige, de kulturer og de personer, der er i gymnasiet, på arbejdspladsen, forbundene, klubberne eller på holdet, kan påvirke vores selvtillid. Sidst, jo mere vi gør, jo større bliver vores selvtillid.
Fokuserer vi på at gennemføre øvelsen korrekt, ’vel-performe’ eller løse opgaven, så vil de (små) succeser øge vores selvtillid. Selvfølgelig kan vores selvtillid være i frit fald, hvis vi gang på gang bliver skadet, taber eller ikke kan klare opgaven. Er det virkeligheden, så kan løsningen være at tænke på, hvad vi kan og ikke på, hvad vi ikke har kunnet (Weinberg & Gould, 2019). Udsagn eller ’Selv-talk’ som ’gør du noget, så sker der noget’, kan øge vores performance og tror på, at vi kan gennemføre det, vi gerne vil
- Agerer vi, som om vi har selvtillid, så er der en god chance for, at vi oplever selvtillid. Selvom vores følelser, tanker og adfærd vil noget andet, så handler det om at spille spillet, og det kan være svært. En psykolog/sportspsykolog/sportspsykologisk praktiker kan hjælpe os med at kontrollere eller reducere de tanker, der kan spænder ben for vores selvtillid
- Begår vi fejl, vinder vi ikke, eller klarer vi ikke opgaven, så bør vi acceptere os selv/vores følelser og fokusere på det, vi har kontrol over, og det der giver udslag i performance (Vealey & Vernau, 2013)
- Selvtillid er troen på, at vi kan nå det, vi gerne vil nå. Tro er også tanker, og tanker kan være uhjælpsomme eller hjælpsomme for os. Har vi uhjælpsomme tanker, så kan vi lære at kontrollere dem, så de ikke forstyrrer os i at gennemføre opgaven. Vi kan også lære at reducere dem og formulere hjælpsomme tanker, der resulterer i mental sundhed og performance. En psykolog/sportspsykolog/sportspsykologisk praktiker kan lære os at kontrollere eller reducere vores negative tanker (Ellis, 2005; Turner, 2016; Weinberg & Gould, 2019)
- ’Self-talk’ som ’Imagery’ kan hjælpe os med at opbygge selvtillid. Forestiller vi os en episode, hvor vi klarede opgaven, så styrkes vores selvtillid. Eller er vi skadet og forestiller os et comeback, så styrkes vores selvtillid og genoptræningstiden reduceres. Vi kan også ‘Self-talke’; vi kan formulere og gentage en sætning/et udsagn, som for os øger performance. Det kan være en sætning/et udsagn, som vi kan se os selv i, og som for os er slagkraftig og hjælpsom. Fx ‘Jeg gør, hvad jeg kan, så kan jeg ikke gøre mere’ (Selk, 2009; Callow & Waters, 2005)
- ’Goal mapping’ - en plan for vores mål, der indeholder procesmål, præstationsmål, resultatmål, realistiske mål, drømmemål, korttidsmål og langtidsmål styrker vores selvtillid og performance. Undersøgelser viser, at procesmål og præstationsmål versus resultatmål forstærker vores motivation og oplevelse af kontrol og opmærksomhed på opgaven (Burton & Weiss, 2008; Weinberg & Gould, 2019)
- Vores fysik, psyke og dygtighed resulterer i selvtillid. Fx er vores teknik og aerobe kapacitet og effekt god/i top, så afføder det, at vi tror på, at vi kan performe eller klare opgaven. Det vil sige, det handler om, at vi træner det, der gør, at vi udvikler os. Den ’ligning’ inkluderer også ernæringsdelen, det mentale, sociale og taktiske (Vealey & Vernau, 2013)
- Forbereder vi os, og har vi en game-plan, så styrkes vores selvtillid. Golfspilleren Jack Nicklaus sagde engang, ’du kan ikke forvente at vinde, hvis du er uforberedt’. En game-plan indeholder en plan A, B, C … og giver dig selvtillid og ro, fordi du så ved, hvad du kan gøre for at klare modgang og øge performance (Gould, Guinan, Greenleaf, Medbery & Peterson, 1999)
- Det miljø, vi er i, kan nedbryde eller opbygge vores selvtillid, og det kan være udenfor eller indenfor for vores kontrol. Et miljø, hvor resursepersoner underbygger autonomi, fremmer vores motivation og selvtillid. Det kan være en træner, der ’dyrker’ et miljø, hvor udøverne har selvstyre og indflydelse, kan udvikle sig, opleve mestring og indgå i sociale relationer (Standage & Ryan, 2020).
OPSUMMERING
Selvværd er vores evaluering/bedømmelse af os selv, er vi noget værd i forhold til os selv og andre, og det vi opnår og ikke opnår. Det vil sige, vi føler os noget værd.
- Råd: Accepterer vi os selv uanset, hvad der ske, og husker vi på Carl Rogers udsagn (Vores eksistens og evner er nok i sig selv for at være noget værd), så øger det vores selvværd
- Råd: Gør vi noget i livet, der udvikler os og gør os bedre, så øger det vores selvværd.
Selvtillid er troen på, at vi med succes kan gennemføre en opgave, hvor en opgave kan være at skrive en tysk stil, sidde med i frontgruppen i triatlon eller komme sig efter en skade.
- Råd: Fokuserer vi på at gennemføre øvelsen korrekt, ’vel-performe’ eller løse opgaven, så vil de (små) succeser øge vores selvtillid
- Råd: Forbereder vi os, og har vi en game-plan, så styrkes vores selvtillid. Golfspilleren Jack Nicklaus sagde engang, ’du kan ikke forvente at vinde, hvis du er uforberedt’. En game-plan indeholder en plan A, B, C … og giver dig selvtillid og ro, fordi du så ved, hvad du kan gøre for at high-performe.
SØGER DU HJÆLP?
Søger du hjælp med selvværd og selvtillid, så kan jeg vurdere i en gratis indledende online-samtale, om jeg kan hjælpe dig.
REFERENCER
Vil du vide mere om mental sundhed i sport, så dyk endelig ned i litteraturen.
Bırni, G., & Eryılmaz, A. (2024). Conceptual and Theoretical Review of Self-Worth. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 16(2), 327-346
Brown, J. D., & Marshall, M. A. (2001). Self-esteem and emotion: Some thoughts about feelings. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(5), 575-584
Brown, J. D., & Marshall, M. A. (2002). Self-esteem: It’s not what you think (Unpublished manuscript). Seattle, University of Washington
Brown, J. D., & Marshall, M. A. (2013). The three faces of self-esteem. In Self-esteem issues and answers (pp. 4-9). Psychology Press
Burton, D., & Weiss, C. (2008). The fundamental goal concept: the path to process and performance success
Callow, N., & Waters, A. (2005). The effect of kinesthetic imagery on the sport confidence of flat-race horse jockeys. Psychology of Sport and Exercise, 6(4), 443-459
Chamberlain, J. M., & Haaga, D. A. (2001). Unconditional self-acceptance and psychological health. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 19, 163-176
Clark-Jones, T. (2012). The importance of helping teens discover self-worth. Michigan State University – MSU Extension.
Crocker, J. (2002). Contingencies of self-worth: Implications for self-regulation and psychological vulnerability. Self and Identity, 1(2), 143-149
Crocker, J., Brook, A. T., Niiya, Y., & Villacorta, M. (2006). The pursuit of self‐esteem: Contingencies of self‐worth and self‐regulation. Journal of personality, 74(6), 1749-1772
Crocker, J., & Wolfe, C. T. (2001). Contingencies of self-worth. Psychological review, 108(3), 593
Cross, S. E., & Madson, L. (1997). Models of the self: self-construals and gender. Psychological bulletin, 122(1), 5
Ellis, A. (2005). Can rational-emotive behavior therapy (REBT) and acceptance and commitment therapy (ACT) resolve their differences and be integrated?. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 23, 153-168
Erbay, L. G., & Seçkin, Y. (2016). Yeme bozuklukları. Güncel gastroenteroloji, 20(4), 473-477.
Feltz, D. L., & Öncü, E. R. M. A. N. (2014). Self-confidence and self-efficacy. In Routledge companion to sport and exercise psychology (pp. 417-429). Routledge
Gould, D., Greenleaf, C., Lauer, L., & Chung, Y. (1999). Lessons from Nagano. Olympic Coach, 9(3), 2-5
Gould, D., Guinan, D., Greenleaf, C., Medbery, R., & Peterson, K. (1999). Factors affecting Olympic performance: Perceptions of athletes and coaches from more and less successful teams. The sport psychologist, 13(4), 371-394
Griffin, D. W., & Bartholomew, K. (1994). Models of the self and other: Fundamental dimensions underlying measures of adult attachment. Journal of personality and social psychology, 67(3), 430
Harter, S. (2000). Is self-esteem only skin-deep? The inextricable link between physical appearance and self-esteem. Reclaiming children and youth, 9(3), 133
Joseph, S., & Linley, P. A. (2004). Positive Therapy: A Positive Psychological Theory of Therapeutic Practice
Hutchinson, J. C., Sherman, T., Martinovic, N., & Tenenbaum, G. (2008). The effect of manipulated self-efficacy on perceived and sustained effort. Journal of Applied Sport Psychology, 20(4), 457-472
Ironside, M. L., Johnson, S. L., & Carver, C. S. (2020). Identity in bipolar disorder: Self‐worth and achievement. Journal of personality, 88(1), 45-58.
Leary, M. R., & Baumeister, R. F. (2000). The nature and function of self-esteem: Sociometer theory. In Advances in experimental social psychology (Vol. 32, pp. 1-62). Academic Press
Miller, S., & Weinberg, R. (1991). Perceptions of psychological momentum and their relationship to performance. The Sport Psychologist, 5(3), 211-222
Proctor, C. (2020). Conditions of Worth (Rogers). Encyclopedia of Personality and Individual Differences, 820-823
Yılmaz, H. A. (2016). Bir Derleme: Benlik Kavramina İlişkin Bazi Yaklaşimlar ve Tanimlamalar. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (48), 79-89
Robinson, S., Kissane, D. W., Brooker, J., Hempton, C., & Burney, S. (2017). The relationship between poor quality of life and desire to hasten death: a multiple mediation model examining the contributions of depression, demoralization, loss of control, and low self-worth. Journal of pain and symptom management, 53(2), 243-249
Rogers CR (1959) A theory of therapy, personality, and interpersonal relationships as developed in the client-centered framework. In Psychology: A Study of a Science, Formulations of the Person and the Social Context (Ed S Koch):184-256. New York, McGraw-Hill
Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C., & Rosenberg, F. (1995). Global self-esteem and specific self-esteem: Different concepts, different outcomes. American sociological review, 141-156
Sahın, N. H., Batigün, A. D., & Uğurtaş, S. (2002). Kisa Semptom Envanteri (KSE): Ergenler İçin Kullaniminin Geçerlik, Güvenilirlik ve Faktör Yapisi. Türk Psikiyatri Dergisi.
Selk, J. (2008). 10-minute toughness. McGraw-Hill Professional Publishing
Solomon, S., Greenberg, J., & Pyszczynski, T. (1991). A terror management theory of social behavior: The psychological functions of self-esteem and cultural worldviews. In Advances in experimental social psychology (Vol. 24, pp. 93-159). Academic Press
Spilka, B., Shaver, P. R., & Kirkpatrick, L. A. (2019). A general attribution theory for the psychology of religion. In The psychology of religion (pp. 153-170). Routledge
Standage, M., & Ryan, R. M. (2020). Self‐determination theory in sport and exercise. Handbook of sport psychology, 37-56
Turner, M. J. (2016). Rational emotive behavior therapy (REBT), irrational and rational beliefs, and the mental health of athletes. Frontiers in psychology, 7, 1423
Vealey, R. S. (2001). Understanding and enhancing self-confidence in athletes. Handbook of sport psychology, 550-565
Vealey, R. S. (2005). Coaching for the inner edge. Fitness Information Technology
Vealey, R. S., & Chase, M. A. (2008). Self-confidence in sport
Vealey, R., & Vernau, D. (2013). Confidence. In S. Hanrahan & M. Andersen (Eds.), Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners (pp. 518–527). Routledge
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2023). Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics
Zeigler–Hill, V., & Abraham, J. (2006). Borderline personality features: Instability of self–esteem and affect. Journal of Social and Clinical Psychology, 25(6), 668-687.<o:p></o:p>